5 x doen voor meer focus

Geplaatst op Geplaatst in Productiviteit

Last van een korte concentratieboog en moeite met focussen? Hieronder een aantal tips om vol focus en productiviteit aan de slag te kunnen gaan.

 

  1. MONOTASKEN

Hoewel veel mensen die multitasken denken dat ze hier erg goed in zijn, blijkt uit onderzoek* dat we veel productiever zijn als we ons op een taak tegelijk focussen.

Door meerdere dingen tegelijk te doen doe je deze dingen niet met volledige aandacht.

Het beginnen aan een taak kost de meeste tijd, je hersenen hebben tijd nodig om op te starten en in een flow te komen. Steeds switchen tussen je taken kost onnodig veel tijd. Daarnaast ben je minder geconcentreerd en gefocust met je taken bezig en voel je je sneller overweldigd.

Bij monotasken werk je aan een ding tegelijk, met aandacht. Als je een bepaalde tijd bewust focust op één belangrijke taak geef je jezelf de mogelijkheid concentratie op te bouwen.

Je komt dieper in je taak/in je ‘flow’, wat vaak maakt dat je productiever bent.

Monotasken is in feite een goede work-out voor je hersenen; je traint je concentratie en werkt aan een langere spanningsboog. Je bent productiever en ervaart minder stress.

 

*In een onderzoek van James Watson aan de Universiteit van Utah (2010) hebben deelnemers twee taken tegelijk uitgevoerd. Slechts 2,5% van de deelnemers vertoonde geen afname in productiviteit. Bij de overige 97,5% leed de productiviteit onder het doen van twee taken tegelijkertijd.
Bron: J.M. Watson and D.L. Strayer, “supertaskers: Profiles in Extraordinary Multitasking Ability,” Psychonomic Bulletin and Review 17, no. 4 (2010).

*Studies laten zien dat het 50% langer duurt om een taak te verwezenlijken als je tussendoor wordt onderbroken, daarnaast maak je tot 50% meer fouten. 
Bron: Robert D. Rogers and Stephen Monsell, “Dept of Processing and the Retention of Words in Episodic Memory,” Journal of Experimental Psychology: General 124, no. 2 (1995).

 

  1. TAKEN EN TIJDSBLOKKEN

Door te werken met tijd/taakblokken verhoog je je focus en productiviteit.

Hoe meer tijd we onszelf geven om een taak te voltooien, hoe meer tijd we nodig hebben om de taak af te ronden (wet van Parkinson).

Wanneer we een tijdslimiet aan een taak koppelen, vinden we manieren om onze processen te stroomlijnen en prioriteiten te stellen, zodat we onze taak op tijd af kunnen ronden. We dwingen onszelf op deze manier als het ware om ons op onze taak te focussen en afleidingen (email, social media, berichtjes, internet) te negeren, waardoor we veel productiever worden.

Een planning van taken (per uur) voorkomt dat je afgeleid raakt of op een zijspoor terecht komt van dingen die minder belangrijk zijn. Daarnaast kun je op deze manier ook gelijk genoeg pauzes voor jezelf inplannen, wat ook erg belangrijk is voor je motivatie, focus en productiviteit. Wat me brengt bij punt 3.

 

  1. NEEM GENOEG PAUZES

Onderzoeken tonen aan dat het overslaan van pauzes ons minder productief en creatief maakt, daarnaast verhoogt het stress en vermoeidheid. Door geregeld een korte pauze te nemen fris je je geest weer op.

Pauzes geven je hersenen de rust die het nodig heeft om zich opnieuw actief te kunnen focussen wanneer je terugkeert naar een taak. Wanneer we te veel tijd aan dezelfde taak besteden, kan ons verstand “verdoofd” raken. We beginnen onze focus te verliezen en missen belangrijke details. Dit draagt bij aan een lagere afrond snelheid, verminderde nauwkeurigheid en een verhoogt risico op het maken van fouten.

Zie pauzes daarom als een kleine vakantie voor je brein. Door ons brein af en toe een pauze te geven om na te denken over niets, of over iets totaal anders, geeft je het een kans om terug te keren met een frisse blik.

Het inlassen van pauzes verhoogt je focus, concentratie en werksnelheid, terwijl stress juist afneemt. Iedereen is uniek, dus hoe vaak en hoe lang je pauze “moet” nemen hangt volledig af van jouw behoefte.

  1. BATCH/CATEGORISEER, WISSEL AF EN ELIMINEER AFLEIDING

Doe eenzelfde soort taken na elkaar voor meer productiviteit en focus. Het duurt namelijk een paar minuten voordat je in een taak komt, en bijvoorbeeld de juiste bestanden voor je hebt. Doe je eenzelfde soort taken achter elkaar bespaar je op deze ‘inkom’ tijd en werk je dus veel effectiever.

Wissel af tussen grote en kleine, leuke en minder leuke & makkelijke en moeilijke taken.

Wanneer je merkt dat je aandacht verslapt is het verstandig om even iets anders te gaan doen, iets eenvoudigs waarvoor je niet je opperste concentratie nodig hebt.

Creëer een optimale werkomgeving door ongewenste afleiding te elimineren. Word je door ieder berichtje dat binnenkomt op je telefoon afgeleid? Zet tijdens het uitvoeren van een belangrijke taak je telefoon dan eens op slaapstand.

Hou een kladblaadje/to do lijst bij de hand waar je dingen die je te binnen schieten kunt opschrijven. Zodat je je weer op de taak waarmee je bezig bent kunt focussen.

 

  1. WANNEER HEB JE DE MEESTE FOCUS?

Houd rekening met wanneer jij het gemakkelijkst gefocust werkt: ’s ochtends, ’s middags, ’s avonds? Plan belangrijke taken die veel aandacht en focus vergen op een tijdstip waarvan je weet dat je goed kunt focussen. En minder belangrijke taken in de uren waarvan je weet dat je minder productief bent.

Begin met waar je het meest tegenop ziet. Als je hiermee begint, is alles wat je daarna doet eenvoudig en raak je ook minder snel afgeleid.

 

Pas je bovenstaande tips al toe? Wat doe jij als je merkt dat je moeite hebt met focussen?

3 gedachten over “5 x doen voor meer focus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *