7 tips tegen uitstelgedrag

Weg met uitstellen, 7 tips

Geplaatst op Geplaatst in Motivatie & Inspiratie, Productiviteit

Als je merkt dat een taak steeds weer blijft opduiken op je to-do lijst, heb je waarschijnlijk last van uitstel gedrag.

Er bestaat geen eenduidige oplossing tegen uitstel gedrag, maar wat je wel kunt doen is er elke dag bewust aan werken.

Zie productiviteit en focus als een spier, na verloop van tijd wordt deze spier sterker door middel van training, en kun je je uitstel gedrag op een gegeven moment bij het grof vuil zetten.

Een kwestie van blijven oefenen dus.

 

Vaak stellen we uit om een van de volgende 3 redenen.

  1. We hoeven iets niet echt te doen, of het is niet belangrijk (genoeg)
  2. De taak in kwestie is erg lastig
  3. De taak is vrij essentieel, maar heeft totaal geen raakvlak met onze interesses waardoor we het dus liever niet doen, ondanks de mogelijke gevolgen.

Hieronder vind je, per reden, wat tips om uitstelgedrag te verminderen.

 

(1) WEET WAT JE WIL/MOET DOEN

Als je een taak om de eerste reden uitstelt hoort deze taak eigenlijk niet thuis op je to-do lijst.

Zorg er dus voor dat je weet wat je wil/moet doen als je ’s ochtends aan je dag begint.

Een to-do lijst geeft je een handige richtlijn, zodat je geen tijd verspilt aan nadenken over wat je vandaag moet doen. Zo kun je gelijk aan de slag en heb je minder kans om in uitstel gedrag te verzanden.

Vergeet dus niet om aan het eind van de dag een lijst voor jezelf te maken met wat je de volgende dag wilt/moet doen.

Never start your day without knowing what to do first.

 

(1) WEES REALISTISCH & STEL PRIORITEITEN

Maar wees wel realistisch bij het opstellen van een to do lijst voor jezelf. Schrijf er niet teveel op, want dan zie je door de bomen het bos niet meer, hou het bij de 3 – 5 belangrijkste taken die als eerste moeten gebeuren.

 

(2) DURF OM HULP TE VRAGEN

We hebben de neiging om taken uit te stellen als we niet goed weten wat we moeten doen of hoe we ergens aan moeten beginnen. Het vragen om hulp kan dan ook behulpzaam zijn bij het voorkomen van uitstelgedrag.

Als we in deze situatie de moed hebben om om hulp te vragen zetten we een mooie stap richting de voltooiing van deze taak. Als we de juiste persoon om hulp vragen bouwen we daarnaast ook kennis op over het desbetreffende onderwerp. We leren nieuwe dingen van degene die (veel) verstand heeft van dit onderwerp, wat ons in de toekomst weer tijd kan schelen.

 

(2 & 3) DELIGEER

Is het van belang dat je deze taak zelf doet? Of is er een mogelijkheid om deze taak aan iemand anders te delegeren?

 

(2 & 3) EAT THAT FROG

Begin met je moeilijkste taak, of het gene waar je het meeste tegenop ziet.

Dan heb je dat maar vast gehad en wordt de rest alleen maar makkelijker.

Bijkomende voordelen:

  • Je hoeft er ook niet de hele dag meer tegenop te zien of tegen aan te hikken.
  • Misschien raak je er wel zo door gemotiveerd dat je door de rest van je taken heenvliegt

 

(3) WERK MET TIJD BLOKKEN

Door jezelf een tijdslimiet voor een bepaalde taak te geven verhoog je je focus en productiviteit.

De wet van Parkinson stelt namelijk dat hoe meer tijd je jezelf geeft om een taak af te ronden, hoe meer tijd je er ook daadwerkelijk voor nodig zult hebben.

Een van de meest bekende manier van werken met tijdsblokken is de Pomodoro techniek, waar je in dit artikel meer over kunt lezen.

Wanneer we weten dat we slechts een beperkte hoeveelheid tijd hoeven te wijden aan iets dat we niet leuk vinden, lijkt het minder erg. Waardoor het makkelijker is om aan deze taak te beginnen, het moedigt ons aan om die eerste stap richting voltooiing van de taak te zetten.

Misschien is bijvoorbeeld 25 minuten wel veel te kort om deze taak af te ronden, maar op deze manier is wel alvast een eerste stap gezet. Deze voortgang motiveert om de taak (op een ander moment) weer verder op te pakken.

 

(3) WAT LEVERT HET JE OP?

Geen zin om aan een bepaalde taakt te beginnen? Bedenk dan eens wat het je op zou leveren als je de taak voltooid hebt.

Misschien brengt het voltooien van deze taak je wel dichter bij je (eind)doel?

Hou je “beloning” in gedachten, wellicht motiveert het je genoeg om gelijk met de desbetreffende taak aan de slag te gaan.

 

Als onze gedachten blijven hangen bij een project of taak die we uitstellen, houdt ons uitstelgedrag onze “geest” als het ware onnodig bezet.

Onze geest kan namelijk gemakkelijk vol raken met nutteloze gedachten en informatie die we niet gebruiken.

Dus tackle de dingen die je onnodig hebt vermeden of uitgesteld, zodat je ze uit je hoofd kunt krijgen. En er weer ruimte is voor nieuwe dingen en gedachten.

 

Stel jij vaak dingen uit? En is het dan om een van bovenstaande redenen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *