Wil je meer weten over muziektherapie / hoe een muziektherapie sessie eruit ziet? Je kunt hier meer over muziektherapie lezen, en hier vind je een aantal voorbeelden van muziektherapie sessies.

Muziektherapie kan veel betekenen bij diverse hulpvragen en voor uiteenlopende doelgroepen.
Er zijn verschillende muziektherapeutische methoden, afhankelijk van iemand hulpvraag, mogelijkheden en voorkeuren ziet ieder muziektherapie traject er anders uit. Naast het geven van de muziektherapeutische sessies zelf besteden we dan ook altijd tijd aan de voorbereiding hiervan, om de sessie volledig af te kunnen stemmen op de cliënt.

Een belangrijk onderdeel hiervan is dat we graag rekening houden met iemands voorkeursmuziek. Want wat voor de één plezierig is, is voor een ander niet om aan te horen: niets zo persoonlijk als muzieksmaak. Door hierop in te spelen kan muziektherapie van grotere meerwaarde zijn / zal dit meer effect hebben.

Het uitzoeken en oefenen van voorkeursmuziek van cliënten en andere (muzikale)voorbereidingen op sessies komt dan ook geregeld voor.

Evenals het verzamelen, meenemen en/of klaarzetten van benodigde instrumenten nadat een plan van aanpak voor de therapiesessie(s) is opgesteld / methodieken zijn uitgekozen.

Waar mogelijk is het prettig om het positieve effect / de meerwaarde die muziek voor een cliënt heeft (binnen de therapie sessie) verder te integreren in zijn/haar dagelijks leven, zodat er een (verdere) overdracht buiten de sessies plaats kan vinden.

Om dit te bewerkstelligen kan het zijn dat we een (gepersonaliseerde) afspeellijst opstellen om de inzet van muziek als interventie door anderen te bevorderen of meedenken over de inzet van muzikale hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een muziekkussen voor in de nacht. Of betrokkenen op een andere manier ondersteunen bij het (bewust) inzetten van de kracht van muziek.

Uiteraard zijn er per sessie ook niet-muzikale taken, zoals rapportage/verslaglegging om de voortgang van de therapie/sessies te monitoren en betrokkenen te informeren over het verloop.

Maar bijvoorbeeld ook het inlezen in cliëntdossiers of verbale overdacht ter voorbereiding, het inplannen van afspraken en het voeren van (multidisciplinaire) overleggen.

Daarnaast wordt er gedurende het jaar ook tijd besteed aan het actueel houden en verdiepen van (muziektherapeutische) kennis door middel van bijscholing, intervisie en supervisie als onderdeel van vaktherapeutische registratie, je kunt daar hier meer over lezen.